Terdapat beberapa faktor utama menjadi penyebab Islam
berjaya menyerap ke dalam kebudayaan masyarakat Melayu. Syed Muhammad Naqiub
al-Attas berpendapat, “kedatangan Islam ke Alam Melayu telah banyak menggerakkan
proses merevolusikan pandangan hidup masyarakat Melayu dari amalan sebelumnya
yang masih hanyut dengan mitos khayalan.” Jelas di sini perubahan dalam adat
resam masyarakat Melayu diperkemaskan dengan ajaran Islam.
Hal ini jelas
apabila kebudayaan Melayu mula disarati dengan nilai-nilai kemanusiaan yang
ideal, dan menjadi pegangan kepada ketamadunan Melayu itu sendiri. Dalam hal
ini, Yusuf berpendapat, kebudayaan Melayu “termasuklah gaya hidup, teknik,
kaedah, prinsip, nilai, pandangan hidup Melayu, kepercayaan dan mitos.” Melalui
pendapat ini secara jelas aspek kebudayaan Melayu yang berpaksikan nilai-nilai
kemanusian dipegang kukuh oleh masyakat Melayu.
Di samping itu,
keindahan ajaran Islam turut menyebabkan proses penyerapan Islam dalam kalangan
masyrakat Melayu berlaku dan ini didorong dengan sifat telus yang sudah
dimiliki oleh masyarakat Melayu. Md. Asham berpendapat, “dalam konteks sejarah
bangsa Melayu, Islam adalah titik-tolak kepada perubahan yang amat bermakna
terhadap pemikiran, bahasa, dan cara hidup mereka secara keseluruhannya.”
Bertitik tolak kepada perkara ini, segala perubahan yang berlaku dalam
kehidupan masyarakat Melayu memberi kemajuan dalam kehidupan masyarakat Melayu
itu sendiri.
Selain itu,
pemupukan budaya ilmu dala ajaran Islam memberi sumbangan besar kepada
masyarakat Melayu. Sejak sekian lama, kesedaran tentang kefahaman dan
kepentingan ilmu telah diamalkan dalam kehidupan masyarakat Melayu. Hal ini
dapat dilihat apabila penerapan pendekatan dakwah yang telah dilakukan mubaligh
sebagai medium komunikasi telah mewujudkan perciptaan tulisan Jawi. Perkara ini
dalam konteks Alam Melayu, telah melahirkan dua natijah seperti mana dijelaska
Rahimin, iaitu:
1) penciptaan tulisan Jawi dalam dunia intektual Alam Melayu. Merujuk
kepada asal-usul penciptaan dan penggunaan tulisan Jawi dalam masyarakat
Melayu. Fenomena yang mengambilkira elemen tempatan dalam bentuk pemilihan
bahasa sebagai medium penyebaran ilmu agama.
2) Pemberian nafas baru Islam terhadap bahasa Melayu menggunakan tulisan
Jawi ini telah melangkaui tujuan asal penciptaanya, iaitu sebagai alat
penyebaran Islam.
Berbalik kepada
peringkat awal kepercayaan masyarakat Melayu berbentuk animisme, kepercayaan
ini diganggap mempunyai semangat dan kuasa ghaib. Hal ini jelas apabila “Islam
mengubah worldview masyarakat Melayu
daripada mempercayai roh, semangat dan dewa-dewa kepada mempercayai Tuhan Yang
Maha Esa, percaya adanya nabi- nabi, rasul-rasul, malaikat dan kitab-kitab
suci. Keimanan mereka diikuti dengan amal ibadat seperti sembahyang, puasa,
mengeluarkan zakat dan menunaikan rukun haji.” Daripada penerangan ini, jelas
bahawa pandangan masyarakat Melayu dalam kehidupan semakin berkembang apabila
ajaran Islam mula disebarkan secara meluas, lalu berlaku perubahan terhadap
amalan-amalan murni yang dituntut dalam Islam Dapat disimpulkan, pandangan
masyarakat Melayu terhadap Islam semakin berubah dan mula meninggalkan alam
mitos yang menjadi pegangan selama ini. Mereka memercayai rukun-rukun Iman dan
Islam serta beribadat kepada Yang Maha Esa, iaitu Allah SWT.
RUJUKAN
http://www.ikim.gov.my/index.php/en/artikel/7419-melayu-dan-islam
http://yusufjalli.blogspot.my/2011/05/islam-dan-kebudayaan-melayu.html
https://zanas.wordpress.com/pembinaan-bangsa-dan-negara-malaysia-yang-berdaulat
http://pismpmathc5ipgkba.blogspot.my/2010/02/kesan-dan-pengaruh-islam-dalam-tamadun.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan